«Θέλω να κρατάω στο χέρι μου ένα κομμάτι της ιστορίας μου»

Ο Δημήτριος Οικονόμου σχεδίασε τις νέες κάρτες της Τράπεζας Κύπρου.

Του Σωκράτη Ιωακείμ

Γεννήθηκε πριν από 28 χρόνια στις ΗΠΑ, όπου ο Ελλαδίτης πατέρας του σπούδαζε Χημικός Μηχανικός και η Κύπρια μητέρα του Νομικά. Σήμερα, έχοντας γυρίσει σχεδόν όλο τον κόσμο, ζει στην Κύπρο και δηλώνει καλλιτέχνης, ζωγράφος, γλύπτης και συγγραφέας.

Ο λόγος για τον Δημήτριο Οικονόμου, τον άνθρωπο που σχεδίασε τις νέες Visa και Mastercard της Τράπεζας Κύπρου με σχέδια, εμπνευσμένα από αναπαραστάσεις διαφόρων αρχαίων αντικειμένων που εκτίθενται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Συλλογής Γεωργίου και Νεφέλης Τζιάπρα Πιερίδη στο Πολιτιστικό Ίδρυμα Τράπεζας Κύπρου. Τον συναντήσαμε την Πέμπτη, 15 Ιουνίου 2017, και του ζητήσαμε να ξετυλίξει το κουβάρι της ζωής του.

Ο μέντορας Ρομπέρτο Πόλο

«Μέχρι τα 10 μου χρόνια έζησα στη Βαλτιμόρη και στη Νέα Υόρκη στις ΗΠΑ, χώρα στην οποία αποφάσισα να σπουδάσω συγγραφή και ιστορία της τέχνης στο Brown University. Mε την ιστορία της τέχνης άρχισα να ασχολούμαι σοβαρά, όταν μετακόμισα στα 19 μου χρόνια στις Βρυξέλλες, όπου η μητέρα μου εργαζόταν ως νομικός σύμβουλος της British American Tobacco. Εκεί είχα την τύχη να διαμένω στην ίδια γειτονιά με τον Κουβανό γκαλερίστα Ρομπέρτο Πόλο, ο οποίος είναι μέχρι σήμερα ο μέντοράς μου», αναφέρει.

Όπως σημειώνει, ο Ρομπέρτο Πόλο ήταν το άτομο που τον μύησε στην Ιστορία της Τέχνης, καθώς τον συνόδευε σε εκθέσεις και σε καταστήματα με αντίκες. «Αν και από μικρό παιδί ονειρευόμουν να σπουδάσω ζωολογία, ώστε να τριγυρνώ με μια κάμερα στα δάση και να φωτογραφίζω βατράχους, εντούτοις, μετά τη γνωριμία μου με τον Ρομπέρτο, αποφάσισα τελικά πως έπρεπε να σπουδάσω συγγραφή και ιστορία της τέχνης», προσθέτει.

Η πρόκληση της Σουηδίας

Στα 20 του χρόνια παίρνει, λοιπόν, την απόφαση να σπουδάσει στις ΗΠΑ αυτό που είχε αντιληφθεί ένα χρόνο πριν, στα 19 του, πως ήταν η μεγάλη του αγάπη. Τέσσερα χρόνια αργότερα, στα 24 του, έχοντας ολοκληρώσει τις σπουδές του, πληροφορείται πως έγινε δεκτή η αίτησή του, για να σπουδάσει για έναν χρόνο βιομηχανικό σχεδιασμό στη Σουηδία.

Όντας ανήσυχο πνεύμα, τηλεφωνεί μια μέρα στον μέντορά του Ρομπέρτο Πόλο, για να συζητήσουν για τα επόμενα επαγγελματικά του βήματα. «Με ρώτησαν τότε ο Ρομπέρτο και ο συνέταιρός του Ρομπερτίνιο, ποιου καλλιτέχνη θαυμάζω τη δουλειά και θα ήθελα να συνεργαστώ μαζί του. Του απάντησα, αμέσως, τον διάσημο Ολλανδό επιπλοποιό Piet Hein Eek και ο Ρομπέρτο μού διευθέτησε μια συνέντευξη μαζί του», υπογραμμίζει.

Ο Δημήτριος Οικονόμου, αναπολώντας τη συνάντησή τους, θυμάται πως στη συνέντευξη που έγινε στο Αϊντχόβεν της Ολλανδίας, δεν είχε κάνει καθόλου καλή εντύπωση στον Ολλανδό επιπλοποιό και κατάλαβε πως δεν ήθελε να συνεργαστεί μαζί του. «Μου είπε πως δεν είχε κάποια δουλειά να μου προσφέρει, ωστόσο, βλέποντας το πόσο πολύ ήθελα να συνεργαστώ μαζί του, μού ανέθεσε αμισθί για περίοδο τριών μηνών να κάνω μια προσωπογραφία, χρησιμοποιώντας ως πρώτο υλικό απόβλητα από το γραφείο του. Η δουλειά ολοκληρώθηκε στο χρονοδιάγραμμα που μου δόθηκε και όταν τελείωσε, ο Pit δήλωσε τόσο πολύ ενθουσιασμένος που μου ανέθεσε σε περίοδο 6 μηνών να κάνω άλλες 10 προσωπογραφίες από απόβλητα», θυμάται γελώντας.

Η επιστροφή στην Κύπρο

Τον Σεπτέμβριο του 2014, αποφασίζει να επιστρέψει στην Κύπρο και συγκεκριμένα στον Άγιο Δομέτιο απ’ όπου κατάγεται η μητέρα του. Έχοντας κάποιες αποταμιεύσεις στην τσέπη του, αποφασίζει να βάλει μπροστά τη συγγραφή του πρώτου του μυθιστορήματος στην αγγλική γλώσσα. «Πρόκειται στην ουσία για μυθιστόρημα 360 σελίδων με τίτλο The Diary of Norman K, το οποίο εκδόθηκε τον Μάιο του 2016», εξηγεί.

Νωρίτερα και συγκεκριμένα τον Νοέμβριο του 2015 παρουσιάζει και την πρώτη του έκθεση στην γκαλερί του Άνδρου Ευσταθίου ‘Ιsnot Gallery’. «Για έναν μήνα φιλοξενήθηκαν 15 γλυπτά μου αφηρημένης τέχνης. Τα περισσότερα από αυτά πωλήθηκαν και ένιωσα ιδιαίτερα τυχερός και ευτυχισμένος», υπογραμμίζει.

Το ταξίδι στον κόσμο των σουβενίρ

Στην έκθεσή του αυτή είχε τη χαρά και την τιμή, όπως ο ίδιος αναφέρει, να γνωρίσει σημαντικά άτομα της επιχειρηματικής ζωής του τόπου, όπως την Έλενα Τάνου, η οποία τον προσέγγισε, για να δημιουργήσει κάποια σουβενίρ με έμπνευση τη Λευκωσία και την Κύπρο για το CMR Conference που πραγματοποιήθηκε στη Λευκωσία, τον Φεβρουάριο του 2016. «Αναζητώντας το θέμα, δυστυχώς διαπίστωσα πως στην Κύπρο και κυρίως σε τουριστικές περιοχές πωλούσαν κακής ποιότητας και mass production σουβενίρ, τα οποία θεωρώ πως έκαναν ζημιά στην εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό. Ήταν στην ουσία το πρώτο μου project με θέμα την Κύπρο και ήταν η αφορμή να αρχίσω έρευνα για την Ιστορία της Κύπρου και τα αρχαιολογικά ευρήματα του νησιού. Ξεκίνησα, λοιπόν, να σχεδιάζω σουβενίρ, εμπνευσμένα από αρχαία αγγεία της Κύπρου και τα τείχη της Λευκωσίας, τα οποία σήμερα μπορείτε να προμηθευτείτε και μέσω του Αρχαιολογικού Μουσείου της Κύπρου», αναφέρει.

Η συμφωνία με την Τράπεζα Κύπρου

Τον ρωτάμε στη συνέχεια να μας πει πώς προέκυψε η συνεργασία με την Τράπεζα Κύπρου για τον σχεδιασμό των νέων της καρτών. Θυμάται πως τον προσέγγισαν τον Αύγουστο του 2016 μετά από συστάσεις που έλαβαν από την κα Δέσπω Λευκαρίτη, η οποία είχε προλάβει να δει και να εντυπωσιαστεί από τη δουλειά του νεαρού Κύπριου καλλιτέχνη. «Στην πρώτη συνάντηση που έγινε με τα στελέχη της Τράπεζας Κύπρου, διαπίστωσα με μεγάλη ικανοποίηση πως οι ιδέες τους συμβάδιζαν με αυτό που είχα κατά νουν να δημιουργήσω. Έτσι, έπειτα από έναν μήνα έρευνας άρχισα να σχεδιάζω τις κάρτες. Επέλεξα, λοιπόν, να παραμείνω πιστός στα καλλιτεχνικά μου θέλω και ανησυχίες, κάνοντας όσο το δυνατόν πιο λιτό τον σχεδιασμό. Αυτή η λιτότητα, ωστόσο, έφερε κάτι καινούργιο και μοντέρνο, βασιζόμενο πάντα στην ιστορία της Κύπρου», σημειώνει.

Ανταλλαγή πολιτισμού

Προχωρώντας ένα βήμα παραπέρα ο Δημήτριος Οικονόμου, καλλιτέχνης και εμπνευστής των νέων σχεδίων, εξηγεί πως στόχος του ήταν να μεταφέρει την ιστορία και τη φύση του νησιού μας σε κάθε Κύπριο, σε όποιο σημείο του κόσμου κι αν βρίσκεται. «Ως Κύπριος θέλω να κρατάω στο χέρι μου ένα κομμάτι της ιστορίας μου, να βλέπω ένα κομμάτι της ομορφιάς της πατρίδας μου, να αισθάνομαι την περηφάνια της καταγωγής μου και η κάθε συναλλαγή που περνάει και διευκολύνεται μέσω αυτών των καρτών, να είναι όχι μόνο ανταλλαγή προϊόντων και υπηρεσιών, αλλά και πολιτισμού. Στην Ευρώπη έχουμε πλέον κοινό νόμισμα οι περισσότερες χώρες και ήθελα να βάλω το λιθαράκι μου στη μετάδοση της κουλτούρας και της ιστορίας της Κύπρου μέσω των ηλεκτρονικών συναλλαγών», τονίζει.

Επόμενα επαγγελματικά βήματα

Του ζητάμε να μας σταχυολογήσει τα επόμενα επαγγελματικά του βήματα, αλλά νιώθει πρώτα την ανάγκη να μας πει πως πολύ πρόσφατα ολοκλήρωσε τη δεύτερη προσωπική του έκθεση στην Γκαλερί «Γκλόρια» με γλυπτά από χαλκό, τα οποία είναι εμπνευσμένα από τοπία της Κύπρου, ενώ στις αρχές Ιουνίου δημιούργησε στην Παλλουριώτισσα και το πρώτο του εργαστήριο. «Στα επόμενά μου σχέδια περιλαμβάνεται σίγουρα η ολοκλήρωση της συγγραφής και έκδοσης του δεύτερού μου μυθιστορήματος. Παράλληλα, όμως, θέλω να μεγαλώσω με σωστές αρχές και αξίες την κορούλα μου, την οποία αναμένουμε να γεννηθεί στις 25 Σεπτεμβρίου», καταλήγει.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ